Opona to najważniejszy element wyposażenia pojazdu mający wpływ na przyczepność oraz stabilną i pewną jazdę. Jeśli bieżnik opony jest zużyty, znacznie wzrasta ryzyko aquaplaningu, a droga hamowania wydłuża się. Już przy zakupie nowych opon, należy wziąć pod uwagę parametry wskazujące na poziom bezpieczeństwa danej opony. W tym przypadku niezwykle pomocne są testy opon, które w dużym stopniu ułatwiają podjęcie decyzji. Zapoznaj się z poradami na temat bezpiecznej jazdy: |
© toa555 FOTOLIA |
Droga hamowania to kryterium bezpieczeństwa, z którym każdy początkujący kierowca zapoznaje się już w szkole jazdy- przynajmniej teoretycznie, gdyż obliczanie potencjalnej drogi hamowania jest często pytaniem testowym. Czy pamiętasz jeszcze jak się dokonywało tych obliczeń?
Drogą hamowania nazywamy odległość przebyta przez pojazd w czasie od uruchomienia hamulca pojazdu do całkowitego zatrzymania się. W praktyce droga hamowania może być dłuższa, jest to zależne od wielu faktorów. Oprócz mokrych, ośnieżonych czy też oblodzonych nawierzchni, wpływ na długość drogi hamowania ma także stan opon. I nie chodzi tu jedynie o zużyty profil, ale także rodzaj opon. Jeśli latem używamy opon zimowych musimy się liczyć z tym, ze droga hamowania może ulec wydłużeniu. Droga hamowania na oponach letnich vs. Opony zimowe ulega skróceniu w miesiącach, kiedy temperatury są wyższe. Wynika to z faktu, iż mieszanka kauczukowa, zastosowana podczas produkcji opon letnich, jest twardsza.
Nie należy mylić pojęcia drogi hamowania z prawnie ustaloną minimalną odległością. Niemniej jednak zachowanie odpowiedniej odległości między poruszającymi się pojazdami ma istotne znaczenie w kryzysowych sytuacjach, kiedy zachodzi potrzeba nagłego hamowania. Niestety niewielu kierowców stosuje się do tych zasad, co jest często powodem wypadków i kolizji. Miej na uwadze bezpieczeństwo swoje oraz innych kierowców- zawsze zachowuj odpowiedni odstęp między pojazdami podczas jazdy, dzięki temu w krytycznym momencie będziesz miał wystarczająco dużo miejsca, aby zdążyć wyhamować auto.
© introducer FOTOLIA |
Aquaplaning to zmora wielu kierowców. Jeśli kierowca nie posiada kontroli nad autem, znacznie wzrasta ryzyko wypadku. Nie warto podejmować takiego ryzyka! Ale czym tak naprawde jes t Aquaplaning i jak powstaje? Opony posiadają najczęściej profil, który zawiera wiele podłużnych i poprzecznych rowków. Podczas jazdy na mokrej nawierzchni zbierająca się woda jest odprowadzana z opony, dzięki temu zapewniony jest kontakt opony z nawierzchnią. Jeśli jednak woda nie zostanie odprowadzona, pod oponą powstaje, tzw. film wodny, a przyczepność zostaje zakłócona.Siły nie mogą zostać przełożone na podłoże. Jest wiele symptomów, które świadczą o aquaplaningu:
Podczas zjawiska aquaplaningu należy pamiętać o podstawowej zasadzie: nie hamować! Naciśnij na pedał sprzęgła i kieruj prosto. Opony powinny być ustawione w kierunku jazdy. Najlepiej jeśli w ogóle nie dojdzie do aquaplaningu. Dlatego podczas deszczu należy jeździć szczególnie ostrożnie. Sprawdzaj także regularnie głębokość profilu opony. Jedynie profil opony o minimalnej głębokości 3mm, jest w stanie zagwarantować bezpieczną jazdę. Rowki wzużytej oponie nie są w stanie odprowadzić większej ilości wody, dlatego też w tej sytuacji ryzyko aquaplanigu znacznie wzrasta. Kierowcy zdają sobie sprawę z faktu, iż zimą szczególnie wzrasta ryzyko aquaplanigu, ponieważ istnieje ryzyko poślizgu na błocie pośniegowym. W tej sytuacji należy stosować te samy zasady bezpieczeństwa, jakie stosujemy podczas ewentualnego poślizgu na deszczu.
Ilość: %entry-quantity%
Cena za sztukę: %entry-formattedTotalPrice%