Skontaktuj się z nami
61 641 73 64
(opłata za połączenie wg. taryfy operatora)

Ustawy i przepisy dotyczące opon

Nie każda oponę można zamontować w wybranym pojeździe, dodatkowo ważnym aspektem jest przestrzeganie minimalnej głębokości bieżnika. Istnieje całe mnóstwo przepisów związanych z tematyką opon, każdy kierowca powinien się z nimi zapoznać i o nich pamiętać.

Zapoznaj się z przepisami prawnymi dotyczącymi opon :

Homologacja opon

Jeśli chcemy być pewni, że opona, która planujemy zamontować w naszym samochodzie lub motocyklu, jest prawidłowa, należy zapoznać się z danymi z karty pojazdu. Nie są to jednak jedyne prawidłowe dane techniczne. Często dozwolone są także inne wielkości opon. Jednak każda zmiana opon musi być odnotowana. Wielu producentów opon oferuje na swojej stronie internetowej homologację opon, w tym celu należy podać następujące dane:

  • Peoducent i model pojazdu
  • Typ pojazdu
  • Maksymalny indeks prędkości
  • Ogumienie standardowe
  • dopuszczalne obciążenia osi
  • Preferowana wielkość opony/profil
  • Wielkość felgi

Przez długi czas istniał obowiązek stosowania opon tego samego producenta. Został on zniesiony, jednak należy mieć zawsze przy sobie dokumenty homologacyjne do danego pojazdu.

Etykiety UE na oponach

Podobnie jak dla wielu innych produktów, tak i dla opon Unia Europejska określa standardy. W związku z tym od 1 listopada 2012 roku wszyscy producenci opon muszą umieszczać na oponie etykietę UE . Rozporządzenie to weszło w życie w 2009 roku i dotyczy aut osobowych i dostawczych. Wielkość etykiety jest określona i wynosi 75 × 110 mm, jest też jasno podane jaki informacje muszą zostać umieszczone na takiej etykiecie: opór toczenia opony, przyczepność na mokrej nawierzchni i zewnętrzny hałas toczenia. Według UE ma to mieć pozytywny wpływ na ochronę środowiska oraz bezpieczeństwo na drogach. Dlatego podczas zakupów klienci powinni zwracać szczególną uwagę na etykiety, które w znacznym stopniu pomogą w dokonaniu wyboru.

EU Reifenlabel

EU Reifenlabel: E C 71

Opór toczenia opony

Opór toczenia opony ma bardzo duży wpływ na zużycie paliwa. N etykiecie UE umieszczone są informacje dotyczące kategoryzacji oporu toczenia opony, klasa A odpowiada najniższemu oporowi toczenia, a klasa G najwyższemu (klasa D nie istnieje). Według Komisji Europejskiej opona posiadająca klasę efektywności G zużywa o ok. 7 procent więcej paliwa, niż opona posiadająca klasę A.

Nasshaftung

Także przyczepność na mokrych nawierzchniachpodana jest na etykiecie UE w formie klas efektywności. Nie istnieją klasy D i G. Klasyfikacja opon według przyczepności na mokrej nawierzchni odnosi się do drogi hamowania opony w porównaniu z oponą referencyjną. Droga hamowania opon klasy A jest o wiele krótsza, w porównaniu z oponami o klasie przyczepności F- kilka metrów może mieć duże znaczenie w ocaleniu ludzkiego życia.

Emisja dźwięku

Oznaczanie poziomu emisji dźwięku wygląda trochę inaczej- nie używa się liter w celu określenia klas efektywności, podana jest wartość absolutna w decybelach wraz z symbolem rozchodzących się fal dźwiękowych- jest to symbol służący do kategoryzacji poziomu emisji dźwięku w 3 klasach. Jeśli symbol ten posiada jeden ciemny pasek, oznacza to, że przekroczony jest poziom emisji hałasu danej opony o więcej niż 3 dB- Unia Europejska określiła ścisłe normy emisji dźwięku wytwarzanego przez opony, będą obowiązywały od 2016 roku. Dwa paski oznaczają, że wartość ta jest niższa lub zgodna znormami, które będą obowiązywać od 2016 roku.

Każdy klient sam dokonuje wyboru i sam rozstrzyga na ile etykiety UE są dla niego ważne. Dodatkowo na oponytanio.pl znajdziesz, tzw. informację DEX. Jest to skrót od "Delticom Effizienz Index"- Indeks Wydajności Delticomu, został on stworzony w oparciu o 40.000 opinii klientów z 15 różnych krajów- jest to dobry odnośnik podczas zakupu opon.

Obowiązek posiadania koła zapasowego

Wielu kierowców zastanawia się, czy istnieje obowiązekposiadania koła zapasowego. Odpowiedź nasuwa się sama, gdyż wielu producentów aut wyposaża swoje pojazdy w zestaw naprawczy, zamiast koła zapasowego. Gdyby regulacje prawne nakazywały posiadanie koła zapasowego, producenci z pewnością by się do nich dostosowali. W rzeczywistości w jak najszybsze naprawienie auta leży w interesie kierowcy. Jeśli klient nie posiada koła zapasowego to nawet jeśli użyje zestawu naprawczego, musi udać się do warsztatu, w którym opona zostanie fachowo naprawiona, bądź wymieniona na nową

Do góry