Payment Banner

Skontaktuj się z nami
61 641 73 64
(opłata za połączenie wg. taryfy operatora)

Rodzaje opon

Opony dbają o nasze bezpieczeństwo. Należy pamiętać o tym, aby opony były dopasowane do naszego auta oraz do warunków atmosferycznych. Należy zadbać o odpowiednie ciśnienie w oponach oraz głębokość bieżnika. Dobierając odpowiednie opony należy wziąć pod uwagę warunki pogodowe oraz właściwości techniczne auta. Istnieją różne rodzaje opon, które w zależności od celu przeznaczenia i właściwości przedstawiają się następująco:

Opony szerokie

Opony szerokie są szczególnie popularne w środowisku osób zajmujących się tuningowaniem aut oraz wielbicieli aut sportowych. Ich zaletą jest to, że prezentują się niezwykle dobrze. Szerokie opony pasują nie tylko do aut o charakterystycznym wyglądzie, z ich licznych zalet może skorzystać każdy.

Im szersza opona samochodowa, tym lepszy jest jej kontakt z podłożem - ma to pozytywny wpływ na przyczepność oraz rozkład sił, szczególnie podczas jazdy na suchych nawierzchniach. Wiele szerokich opon posiada rowki centralne oraz rowki poprzeczne ułożone w kształt litery V. Oba typy rowków zapewniają sprawne odprowadzanie wody z opony. Szerokie opony idealnie nadają się do jazdy zimą, ponieważ na oponie o większej powierzchni, może zostać umieszczona większa ilość lameli. Producenci tacy jak Continental poszukują coraz nowszych rozwiązań, które zwiększą bezpieczeństwo podczas jazdy na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach. Liczba kierowców, którzy używają szerokich opon zimą, z roku na rok wzrasta.

Szerokie opony posiadają także wady, w tym przypadku są to koszty: Większa powierzchnia styku opony z podłożem prowadzi to większych oporów toczenia, a tym samym do zwiększenia zużycia paliwa. Na oponytanio.pl znajdziesz szerokie opony w bardzo korzystnych cenach.

Opony wzmocnione XL

Opony typu XL nie są oponami dużymi gabarytowo, są to opony wzmocnione. Oznacza to, że ich indeks nośności jest wzmocniony. Możliwe ooobciążenie danej opony definiowane jest  właśnie poprzez indeks nośności. W przypadku Li 90 jest to 600 kg (na oponę). Opona typu XL może posiadać indeks nośności równy 93, albo nawet 95, ale gabarytowo nie musi być wcale większa od opony niewzmocnionej. Oponę tego typu określa się także jako reinforced, extra load lub RF. Oponę wzmocnioną poznamy także po oznaczeniu XL umieszczonym na samym końcu oznaczenia opon.

Opona typu XL posiada stabilną konstrukcję oraz mocny karkas. Opona taka zbudowana jest zazwyczaj z większej ilości warstw, więc w posiada także zwiększone ciśnienie, w porównaniu i innymi oponami. Technologia ta znajduje zastosowanie w oponach, które osiągają wysokie prędkości od 240 do 270 km/h,

Opony niskoprofilowe

Oznaczenie opon, oprócz szerokości i średnicy wewnętrznej, zawiera dane dotyczące profilu opony. Profil opony to procentowy stosunek szerokości opony do jej wysokości. Przykładowo profil opony w rozmiarze 215/40 R 18 stanowi 40 procent. Wysokość boku opony mierzona jest od felgi aż do końca opony. Jeśli szerokość opony wynosi więcej niż 50 procent, mówi się wówczas o oponach niskoprofilowych . W większości przypadków są to też opony szerokie.

Wady i zalety opon niskoprofilowych

Opony posiadające profil opony mniejszy niż 25 procent, są bardzo rzadko spotykane. Decydując się na tak ekstremalny rozmiar opon, trzeba wziąć pod uwagę fakt, iż komfort jazdy będzie niższy. Wszelkie nierówności na drodze są bardziej odczuwalne, wzrasta także poziom hałasu podczas jazdy. zciPonadto zwiększa się także opór toczenia opony, a to prowadzi do zwiększenia zużycia paliwa. Opony niskoprofilowe są także bardziej podatne na uszkodzenia wynikającego ze zderzenia oraz na większe obciążenia. Natomiast jeśli nawierzchnia drogi jest złej jakości, ma to negatywny wpływ na przyczepność.

Opony niskoprofilowe posiadają - poza ciekawym designem - także inne zalety. Prowadzenie auta w zakrętach jest lepsze, ponieważ niski profil sprawia, że opona jest sztywniejsza. Również stabilność boczna jest o wiele lepsza. Podobnie jak w przypadku innych opon, bardzo duże znaczenie ma odpowiednie ciśnienie w oponie, gdyż wszelkie odchylenia od normy mogą być tragiczne w skutkach.

Nankang Niederquerschnittsreifen 215/30 ZR20

Opony niskoprofilowe marki Nankang

© Delticom AG

Opony używane

Zakup nowych opon wiąże się z kosztami, które dla wielu kierowców są za wysokie. Pomimo, iż azjatyckie marki opon dla małych aut i aut klasy kompakt nie generują zbyt dużych kosztów, to są osoby, które chętnie sięgają po opony używane, zaoszczędzając przy tym sporą sumę pieniędzy. Może to być opłacalne - ale trzeba się liczyć także z tym, że nie zawsze nam się to opłaci. Jeśli kupujemy dobrze zachowane opony, renomowanych producentów, nie musimy obawiać się nieprzyjemnych wydarzeń związanych z ich użytkowaniem. Dlatego przed dokonaniem zakupu, należy opony bardzo dobrze obejrzeć.

Jeśli widoczne są uszkodzenia lub profil opony jest zużyty - absolutnie nie decyduj się na zakup takich opon! Takie ogumienie nadają się jedynie do utylizacji, gdyż stanowią duże zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego. Pamiętaj także o tym, że obowiązuje prawnie ustalona minimalna głębokość profilu, która wynosi 1,6 mm. Jeśli nie dostosujemy się to tego, możemy zostać ukarani mandatem. Ale już w momencie kiedy profil opony wynosi 3mm, nie należy ich montować, ponieważ ich właściwości są o wiele gorsze w porównaniu do nowych opon o głębokości profilu 8 mm. Weź do ręki monetę i przy jej pomocy sprawdź głębokość profilu - jeśli jej krawędź znika całkowicie w profilu opony, oznacza to, że wszystko jest w porządku.

Opony bieżnikowane

Alternatywą dla opon używanych są opony bieżnikowane. Są to stare opony, które nie były uszkodzone i zaopatrzono je w nowy bieżnik. Jeśli zajmie się nimi specjalista, to właściwości jezdne opony zostaną zachowane i nie będą takie same jak w nowych oponach - a cena będzie oczywiście odpowiednio niższa. Opony bieżnikowane wielu producentów możesz kupić w naszym sklepie internetowym. Opony te, oprócz ceny, posiadają jeszcze jedną ważną zaletę- chronią środowisko.

Opony letnie

Opony letnie powinny być używane od Wielkanocy do jesieni. Nie ma obowiązku montażu opon letnich, ale kiedy temperatury wynoszą więcej niż 10 stopni Celsjusza, wówczas opony letnie posiadają najlepsze właściwości jezdne. Mieszanka gumy, z której są wyprodukowane, jest twarda i gwarantuje lepszą przyczepność. W tym rodzaju opon, woda jest sprawnie odprowadzana dzięki dużej ilości rowków, pozwala to na uniknięcie poślizgu.

Opony zimowe

W wielu krajach istnieje obowiązek montażu opon zimowych w trakcie zimowych warunków atmosferycznych można także używać opon posiadających oznaczenie M+S. Opony zimowe są bardziej miękkie, niż opony letnie i nawet podczas niskich temperatur pozostają elastyczne. Lamele w oponach tego typu zazębiają się ze śniegiem i lodem, poprawiając trakcję i skracając drogę hamowania. Jednak jeśli używamy opon zimowych latem, powinniśmy pamiętać o tym, że ich bieżnik zużywa się o wiele szybciej, wzrasta także zużycie paliwa, a droga hamowania wydłuża się.

Opony całoroczne

Opony całoroczne łączą w sobie zalety opon letnich i zimowych. Jeśli posiadają symbol M+S oznacza to, że spełniają wymogi stawiane oponom zimowym i mogą być używane w każdej porze roku. Ich największymi wadami jest są: szybkie zużycie bieżnika oraz zwiększony opór toczenia, który przyczynia się do wzrostu zużycia paliwa. Mimo tego w Polsce stale wzrasta liczba kierowców decydujących się na zakup opon całorocznych.

Nach oben