Skontaktuj się z nami
61 641 73 64
(opłata za połączenie wg. taryfy operatora)

Ciśnienie w oponach

Większość kierowców wie, że ciśnienie w oponach musi być kontrolowane na bieżąco. Ale dlaczego? Zapoznaj się ze wszystkimi najważniejszymi informacjami dotyczącymi ciśnienia w oponach:

Tabela ciśnienia w oponach oraz ciśnienie powietrza w oponach

Wiele opon zostaje uszkodzonych w wyniku złego ciśnienia powietrza w oponie. Ma to duży wpływ na bezpieczeństwo. Zbyt mała ilość powietrza w oponie wydłuża drogę hamowania i pogarsza warunki jezdne podczas Aquaplaningu. Ponadto opona przegrzewa się szybciej i odkształca .Decydujący jest także wpływ na zużycie paliwa, ponieważ mniejsze ciśnienie w oponie wpływa negatywnie na opór toczenia-zwiększając tym samym koszty zużycia paliwa

Jednak nie należy zwiększać ciśnienia w oponach tylko po to, aby zaoszczędzić na kosztach zużycia paliwa. Opona ma wówczas mniejszą przyczepność i zużywa się szybciej- w tym przypadku zachodzi potrzeba częstszej wymiany opon. Tylko wtedy, gdy obciążenie pojazdu jest znacznie zwiększone (na przykład podczas wakacji z rodziną), zaleca się wyższe ciśnienie w oponach.


W tym miejscu znajdziesz szczegółową tabelę ciśnienia w oponach: Przegląd ciśnienia w oponach marki Continental

Luftdrucktabelle Conti

Wyciąg z tabeli ciśnień w oponach marki Continental

Jakie ciśnienie w oponach jest prawidłowe?

Jakie ciśnienie w oponach jest prawidłowe? Prawidłowe ciśnienie w oponach określane jest przez producenta pojazdu i znajduje się najczęściej w dokumentacji pojazdu, odczytujemy je z tabeli ciśnienia opon . Często znajduje się na naklejce umieszczonej w pobliżu drzwi samochodowych. Jeśli zalecane ciśnienie wynosi 2,5 bara, nie oznacza to, iż jest to ciśnienie absolutne, ale nadciśnienie w stosunku do ciśnienia otoczenia. To ostatnie wynosi ok.1 bara, co daje ciśnienie absolutne w wysokości 3,5 bara. Weil die Reifenfüllmessgeräte an den Tankstellen aber immer den relativen Luftdruck anzeigen, muss das den Autofahrer nicht interessieren. Ciśnieniomierze do kół znajdujące się na stacjach benzynowych, wskazują, tzw. ciśnienie relatywne. Jeśli w dokumentacji pojazdu znajduje się informacja, o zalecanym ciśnieniu w oponach równym 2,5 bara, to wartości te muszą być bezwzględnie przestrzegane. Należy pamiętać o tym, aby pomiaru ciśnienia w oponach dokonywać w momencie kiedy opona jest zimna, czyli po przejechaniu maksymalnie 10 km w mieście

Nowoczesne samochody wyposażone są system kontroli ciśnienia TPMS. Dzięki temu kierowca nie musi sprawdzać ciśnienia, gdyż wszelkie odstępstwa od normy przekazywane są za pomocą informacji pojawiającej się na ekranie. Czujnik TPMS jest umieszczony w każdym kole. Dla kierowców oznacza to oczywiście dodatkowe koszty, gdyż cena jednego czujnika to ok.200zl, także wymiana opon jest wówczas droższa. Jednak czujniki mają za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo kierowców.

Reifendruck messen unterwegs

Mierzenie ciśnienia przy pomocy mobilnego urządzenia

© blue studios gmbh

Zawory do opon

Zaleca się regularną kontrolę ciśnienia w oponach. Dzięki temu można uniknąć większości uszkodzeń opon , gdyż najczęściej są one spowodowane zbyt niskim ciśnieniem w oponach. Jeśli stan opon wymaga częstego napełniania powietrzem, należy sprawdzić zawory opon - może się okazać, iż są one wadliwe. Zawory należy wymieniać podczas wymiany opon - tak zalecają producenci. Trwa to tylko sekund. Najczęściej chodzi o zawory gumowe, które określa się także jako "zawory Snap-in " .

W połączeniu z częściej stosowane są zawory metalowe. Są wprawdzie droższe, ale lepiej wyglądają. Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, czy kaptur zaworu jest dobrze dokręcony, ponieważ w przeciwnym razie może się tam odkładać bród i kurz- skraca to znacznie żywotność zaworów, która standardowo wynosi 4 lata.

Gaz do opon

Czy podczas wymiany opon zaoferowano Ci napełnienie opon gazem, zamiast sprężonym powietrzem? Coraz więcej warsztatów oferuje tę opcję swoim klientom, a kierowcy stawiają sobie pytanie: czy to w czymś pomoże? Z pewnością można zaoszczędzić czas, gdyż gaz nie odparuje z koła. Ale w rzeczywistości, dla przeciętnego kierowcy nie jest to potrzebne. Czym jest właściwie gaz do opon?

Gaz do opon to nic innego jak azot- nie ulatnia się tak szybko. Powietrze, które w 78 procentach składa się z azotu, nie ulatnia się z dobrze zachowanej opony samochodowej nadmiernie. Jeśli opona posiada uszkodzenia, wówczas nie pomoże nawet gaz do opon. Wszelkie wady i uszkodzenia są wykrywane najczęściej podczas kontroli ciśnienia powietrza- jest ona konieczna również podczas napełniania opon gazem

Gaz do opon posiada wiele zalet, mimo to nie dotyczą one każdego kierowcy: zbyt duża ilość tlenu w powietrzu może sprzyjać zapaleniu się opon lub szybkiemu utlenianiu- ale tylko wtedy, gdy ciśnienie w oponie jest zbyt duże. Ma to szczególne znaczenie w sportach wyścigowych, w samolotach oraz transporcie ciężkim. Więc tak naprawdę można zrezygnować z napełniania opon gazem.

Do góry