Skontaktuj się z nami
61 641 73 64
(opłata za połączenie wg. taryfy operatora)

Wyważanie opon

Dlaczego opony muszą być wyważane?- Kiedy obracające się przedmioty wypadną z osi symetrii, powstaje niewyważenie. Bei Autoreifen kann das durch eine ungleichmäßige Abnutzung der Lauffläche verursacht werden, weil beispielsweise die Spur nicht richtig eingestellt ist. Jedną z przyczyn może być nierównomierne zużycie bieżnika w oponach samochodowych. Jest to zauważalne podczas szybkiej jazdy, gdyż kierownica zaczyna wówczas drgać, ma to oczywiście negatywny wpływ na bezpieczeństwo i może prowadzić do uszkodzeń podwozia i układu kierowniczego. W takiej sytuacji zwróć się do specjalisty, aby profesjonalnie zajął się geometrią kół oraz wyważeniem opon.

Metody wyważania

Należy pamiętać o tym, że wyważanie opon musi być wykonywane przy każdej wymianie opon. Warsztaty posiadają specjalistyczny sprzęt, który potrafi symulować jazdę samochodem. Nie każdy wie, że istnieje możliwość elektronicznego wyważania kół, wówczas nie trzeba ich nawet demontować. Obie metody umożliwiają rozpoznanie problemu oraz Felge jego sprawne usunięcie. Gwarantuje to jednorodny rozkład masy. W tym celu stosuje się obciążniki. W uprzednich latach stosowano obciążniki z ołowiu, ale w 2002 roku wprowadzono zakaz. Powszechnie używany jest cynk oraz stal

Obciążenia statyczne i dynamiczne

Oczywiście może się zdarzyć, że zamiast zwiększania masy, należy ją zmniejszyć, aby pozbyć się niewyważenia kół. Nie używa się wówczas obciążników, tylko wiertarki, szlifierki lub frezarki. Często zachodzi potrzeba odkręcenia lub przykręcenia śrub. Oprócz statycznych obciążników kół istnieją także warianty dynamiczne, w postaci termoplastycznej rury z wypełnieniem z luźnych kuleczek. Jednak metoda ta nie jest zbyt popularna.

Ustawianie zbieżności kół

Jeśli zbieżność kół nie jest ustawiona prawidłowo, można to zauważyć podczas jazdy na wprost- cały układ kierowniczy wydaje się drgać. Również podsterowność i nadsterowność mogą świadczy o SpureinstellungR niewyważeniu. Nie pozostaje to bez wypływu Verschleiß na oponę. Profil opony ulega szybszemu zużyciu z jednej storny Autoreifen i opona musi być szybciej wymieniona. Rozstaw kół to odległość między środkiem przedniego, a tylnego koła.

Kierowcy nie są w stanie sami ustawić odpowiednio kół. Ponadto dokonanie pomiarów jest ciężkie, ponieważ różnice wynoszą niekiedy jedynie kilka milimetrów, więc możliwy jest jedynie pomiar cyfrowy. Już najmniejsze zmiany są odczuwalne podczas jazdy. W naszym partnerskim warsztacie montażowym, ale także w wielu innych, ustawienie zbieżności kół zajmuje tylko chwilkę. Najlepiej jeśli będziemy o tym pamiętać przy okazji wymiany kół. Osoby zawodowo zajmujące się ustawianiem zbieżności wiedzą jakie wartości są optymalne dla naszego auta.

Auto pozostaje na odpowiednim torze

© Stephane Bonnel FOTOLIA