Skontaktuj się z nami
61 641 73 64
(opłata za połączenie wg. taryfy operatora)

Aquaplaning

Aquaplaning jest koszmarem wielu kierowców aut. Jeżeli nie ma możliwości kontrolowania własnego pojazdu, wówczas wzrasta niebezpieczeństwo wypadku. Tego nie chce nikt ryzykować! Ale co to jest właściwie Aquaplaning i jak powstaje? Tradycyjne opony posiadają bieżnik, który składa się z wielu rowków wzdłużnych i poprzecznych. W trakcie jazdy na mokrych nawierzchniach gromadzi się w nich woda, która jest odprowadzana z boku opony, tak że zapewniony jest stały, bezpośredni kontakt między bieżnikiem i nawierzchnią. Jeśli odprowadzanie nie następuje, wówczas pod powierzchnią jezdną opony tworzy się film wodny – auto pływa na wodzie. Siły nie mogą zostać przeniesione na podłoże. Aquaplaning staje się widoczny przez różne czynniki.

  • Lekka skrętność
  • zabuksowane koła
  • odgłosy wody pod pojazdem
Hydroplaning of a car

© introducer FOTOLIA

Co robić, gdy dojdzie do Aquaplaningu?

Jeśli dojdzie do Aquaplaningu, należy przestrzegać prostej zasady: nie hamować! Zamiast tego, wciśnij pedał sprzęgła i kontynuuj prowadzenie. Opony powinny być skierowane do kierunku jazdy. Oczywiście najlepiej, żeby w ogóle nie dochodziło do Aquaplaningu. Dlatego podczas opadów deszczu należy jeździć ze szczególną ostrożnością.

Poza tym należy regularnie sprawdzać głębokość bieżnika swoich opon, ponieważ tylko przy minimalnej głębokości, wynoszącej co najmniej 3 mm, opona jest w stanie zapewnić bezpieczeństwo. Natomiast żłobienia w zużytych oponach nie są w stanie przyjmować wystarczającej ilości wody i dlatego w trakcie jazdy podczas opadów deszczu jesteś zawsze narażony na ryzyko Aquaplaningu. Poza tym kierowcy odczuwają jeszcze większy strach przed Aquaplaningiem zimą, ponieważ również na błocie pośniegowym istnieje niebezpieczeństwo poślizgu. W tym wypadku obowiązują takie same zasady i środki ostrożności, jak na mokrej nawierzchni.