Naturalny proces starzenia
Oprócz ścierania bieżnika podczas jazdy, opony aut kempingowych podlegają typowemu procesowi starzenia, na który mają wpływ różne warunki pogodowe. Odbywa się to niezależnie od przebiegu, nawet jeśli korzystamy z pojazdu tylko raz lub dwa razy w roku na wyjazdy wakacyjne i krótkie wycieczki. Typowe cechy tego procesu obejmują widoczne pęknięcia na bokach, które mogą stanowić realne zagrożenie. Szarawe przebarwienia są również oznaką starzenia się ogumienia. Takie objawy wskazują na to, że najwyższy czas na nowe opony.
Jak sprawdzić wiek opon w kamperze?
Wiek opon w kamperze można określić za pomocą numeru DOT. Jest to czterocyfrowy numer umieszczony z boku opony widoczny od zewnętrznej strony. Dwie pierwsze cyfry oznaczają miesiąc, dwie ostatnie rok produkcji. Informacje służą do określenia dokładnego wieku opon.
Ile maksymalnie lat może mieć opona?
Faktem jest, że nie ma wymagań prawnych dotyczących wieku opon. Dotyczy to w równym stopniu samochodów osobowych, jak i pojazdów kempingowych, chociaż zużycie opon na każdy przejechany kilometr jest znacznie wyższe w tych ostatnich. Jeśli przebieg jest niski, a stan opon jest odpowiedni, wówczas istnieje możliwość, że ogumienie kampera przejdzie przeglądy techniczne do 10 lat. Jednak zarówno instytuty badawcze, jak i niemiecki automobilklub ADAC zalecają dokonanie zmiany najpóźniej po ok. 5-6 latach. Przyczyna leży w opisanym procesie starzenia, który z biegiem czasu automatycznie dotyka mieszanki gumowej. Nawet jeśli wiąże się to z pewnymi kosztami, należy wyposażyć się przed czasem w nowe opony do kampera i tym samym zapewnić bezpieczeństwo sobie i wszystkim pasażerom.